Det finns 91 garage. 89 av dem avses för bilar. Förvaltningen för kölistor för garage.
Garagen är avsedda för förvaring av fordon med tillbehör t.ex. hjul och takräcke. Brännbart material får inte förvaras i garagen. Utrymmet intill fläkt skall vara fritt.
.
Föreningen har 14 laddplatser i de två vita garagelängorna närmast uppfarten. Hybrid- och elbilar får INTE laddas via el-uttagen i de övriga garagen. Det är ett brandsäkerhetskrav.
Förutom den vanliga garagehyran tillkommer 140 kr/mån för hyra av laddboxen. El-kostnaden debiteras direkt från InCharge/Vattenfall till kund.
Det finns en särskild kölista för laddplatserna. För att kunna ställa sig i den krävs att man antingen har en laddbil eller kan uppvisa köpekontrakt där också registreringsnummer och leveransdatum framgår. I inledningsskedet kommer det att krävas särskilda lösningar, eftersom de nuvarande garageinnehavarna måste erbjudas ett alternativ.
Det är förnärvarande kö. Intresse anmälan för parkeringsplats görs på expeditionen.
Det finns 8 MC-platser i två garage.
Antalet besöksparkeringsplatser är 8 st dessa är uppmärkta och finns på olika platser i området. För parkering på dessa platser krävs både Hjälmö p-tillstånd och P-skiva. Det går även parkera i Farsta Centrum där det är fritt att stå två timmar där efter avgift.
Det finns en plats för besöksparkering utanför 91:an, närmast för besökare som övernattar i föreningens övernattningslägenhet i 91:an. Det finns en handikappgästplats utanför 89'an.
Besökare till medlemmar måste placera ett Hjälmö p-tillstånd för parkering väl synligt på panelen framför ratten på bilen.
Medlem får sådant plastkort av förvaltningen för den eller de besökare som kommer ofta. I andra fall får besökaren hämta ett plastkort hos medlemmen vid varje besök.
Parkering på andra platser inom föreningens område är förbjuden. Av- och pålastning är dock tillåten.
Föreningen har ett avtal med ett företag för kontroll av felparkeringar. Den besökare som inte sätter upp plastkortet på sätt nyss angetts, riskerar att få betala en parkeringsavgift till företaget.
Det finns ett cykelrum i varje hus. Förvaltningen lämnar ut nyckel till rummet mot kvitto.
Hissfel anmäls dygnet runt till 0771 50 00 00. Alla hissar är försedda med automatisk uppringning till hissföretaget dygnet runt. Tryck på därför avsedd knapp i hissen vid stopp eller behov av akut hjälp när du är i hissen. Underrätta förvaltningen efteråt.
Vid andra akuta problem som vattenläckage och skadegörelse som kräver insatser omgående under kontorstid, Kontakta DKL-förvaltning: Matthtias Anbratt tel. 070-796 08 03 eller Dan Lindquist tel. 070-796 16 66.
Kan du inte nå någon där ring Securitas jourmontör 08-657 77 00.
Vid brand ringer du 112. Samma nummer slår du om du behöver akut hjälp av polis.
Denna hemsida kommer att avvecklas och innehåller inte aktuell information.
Ny hemsida är: hjalmo.se
Nya hemsidan når ni via dator.
Medlem skall sortera sina sopor i
De källsorterade soporna skall medlemmen lägga i därför avsedda kärl i Återvinningsrummet i garagelängan utanför 89:an.
Hushållssopor kastas i sopnedkasten. Observera att soppåsarna ej får vara för tunga.
Gamla möbler, uttjänta TV-apparater och andra grovsopor ställs i Grovsoprummet intill Återvinningsrummet.
Gamla spisar,tvättmaskiner, diskmaskiner,kylskåp och andra stora skrymmande föremål ses inte som grovsopor och måste bortforslas av de boende själva.
Miljöstationen som funnits bakom OKQ8 är stängd. Färgrester, kemikalier och annat miljöfarligt avfall måste lämnas på kommunens miljöstationer. Du hittar dem via länken: www.stockholmvattenochavfall.se Klicka dig vidare till Återvinningsstationer, >Miljöstatoner. Där finns också information om de mobila stationerna besöksschema.
Tvättstuga och torkrum finns i varje hus. Det finns en grovtvättstuga i 89:an. Bokning av tid i tvättstugorna görs via bokningssystem i husens entréer. Följ de instruktioner som finns anslagna i och utanför tvättstugorna kring handhavande av maskinerna och städning. Kontakta DKL-förvaltning om du får något problem med utrustningen vid tvätt och torkning som du inte själv kan komma till rätta med.
Enligt bostadsrättslagen 7 kap 7§ stadgas att bostadsrättsinnehavaren inte utan styrelsens tillstånd får utföra åtgärd som innefattar ingrepp i bärande konstruktion, ledningar för avlopp, värme eller vatten samt annan väsentlig förändring.
För brf Hjälmö gäller att skall sådana arbeten utföras som nämnts ovan är bostadsrättsinnehavaren skyldig att till förvaltningen överlämna detaljerad beskrivning och ritning över arbetena samt tidsåtgång för godkännannde. Förvaltaren kan hänskjuta ärendet till styrelsen. Förvaltaren skall härvid ha kontinuerlig besiktningsrätt under arbetets gång.
Störande arbeten, ex. bilning, får bara ske mellan 8-17 vardagar. Du skall informera i entre´n under vilken tid de kommer att utföras. Kortare arbeten t.ex enstaka håltagning kan utföras utan avisering.
Målning, tapetsering och andra enklare arbeten kan du utföra utan att kontakta förvaltaren.
Våra fastigheter är K-märkta, dvs de är särskilt värdefulla från bl.a. kulturhistorisk och konstnärlig synpunkt. Det innebär att fastigheternas ursprungliga utformning och färg skall bevaras. Medlem får således inte på balkongen montera eller upsätta paraboler, markiser, gardiner eller andra anordningar som förfular eller ändrar anblicken utifrån.
Föreningen har ett kollektivt avtal för bredband och grundutbud för tv-kanaler från Tele 2. För mer information kontakta Tele 2 kundtjänst.